Het Maatjesproject is een initiatief van het Ondernemersakkoord Midden-Brabant. Ondernemers (bestuurders, managers of HR-adviseurs) begeleiden en ondersteunen mensen met talent die moeilijk aan een baan komen. Dat doen ze in het kader van sociaal ondernemerschap. Zij geven advies, praktische tips en voeren motiveringsgesprekken. Juist ondernemers, managers en bestuurders zijn als geen ander in staat om potentie en kwaliteiten te herkennen en het beste uit mensen te halen. In een serie artikelen komen ‘coaches’ aan het woord en delen ze hun ervaringen.

“Elk mens moet de kans en de vrijheid krijgen om zich op zijn of haar manier te ontwikkelen.” – John van de Rijdt | Rightway Strategie & Organisatieadvies

John van de Rijdt is zelfstandig organisatieadviseur en sociaal maatschappelijk ondernemer. Na jarenlang actief te zijn geweest voor Philips in diverse management rollen, werkt hij sinds 2007 zelfstandig aan het adviseren van non-profit organisaties en bedrijven op het gebied van transformaties en transitieveranderingen. Daarbij laat hij zich leiden door waarden als respect voor elkaar, gelijkwaardigheid, professionaliteit en ruimte geven aan elkaar.

Zet de mens centraal, ook in de organisatie
John: “Ik mag gerust zeggen dat ik goed ben in het enthousiasmeren van mensen. Van kinds af aan heb ik al een intrinsieke motivatie om anderen vooruit te helpen. Voor mij is het belangrijk dat de mens centraal staat. In alles.” Een visie die perfect aansluit bij de gedachte achter het Maatjesproject.

“Ik heb het Maatjesproject via een warm contact leren kennen. In oktober ’21 ben ik als coach gestart en inmiddels heb ik met 5 maatjes gewerkt. Je ontdekt al snel dat elk maatje in een persoonlijke situatie zit. Er is geen rode draad, ze zitten allemaal in een bepaalde emotionele fase. Het kan zomaar zijn dat door bepaalde omstandigheden een maatje nog niet toe is aan ondersteuning. Dat moet je ontdekken”, aldus John.

John gaat net als veel coaches eerst een intake gesprek aan. Als het klikt, wordt vervolgens het traject gestart. John kijkt eerst naar de inhoud van de testen, die het maatje eventueel heeft gedaan. Vervolgens stuurt John nog enkele vragenlijsten toe. “Zo leer ik een maatje nog beter kennen. Ik wil ook graag weten of zij zich zelf herkennen in de antwoorden. Dat gaan we bespreken. Zo doe ik het, maar ook dat is voor iedere coach anders. Dat is wat het Maatjesproject zo leuk maakt, je doet het op een manier die het beste voor jou en je maatje werkt.”

Eerst het talent, daarna de rest
“Werkgeluk creëren geeft veel voldoening. Dat is mijn drijfveer. Met verschillende mensen en culturen in verschillende fasen. Als coach werk je met mensen uit alle geledingen van de samenleving, bij voorkeur voor een periode van 6 tot 8 maanden. Dan heb je de tijd om echt te ondersteunen. Het maatje zit in de periode aan het stuur, ik geef alleen maar de richting aan. Soms weet een maatje wat het wil, soms niet. Daarnaast spelen ook externe factoren een rol. Gebrek aan zelfvertrouwen bijvoorbeeld of de invloed van een andere cultuur, Daarom zoeken we eerst naar het talent. Dat bepaalt de richting”, aldus John.

“John zet mij in mijn kracht. Hij weet waar ik vandaan kom en waar ik heen wil. Dat doet hij zonder zelf het heft in handen te nemen. Hij stuurt alleen maar bij. Dat heeft mij enorm geholpen.” Koko Wolfs, gaat binnenkort op sollicitatiegesprek

Spiegel voorhouden
John is van mening dat een mens de gelegenheid en de vrijheid moet krijgen om zich te kunnen ontwikkelen op zijn of haar manier. Hij houdt zijn maatjes een spiegel voor. John: “Ik wil weten wat je waarden zijn en wat je wil en verwacht. Op die vragen volgen antwoorden. Zo ontdekken we bijvoorbeeld in welke sector iemand wil werken of wat past bij het talent. Vervolgens gaan we op zoek naar bedrijven binnen die sector. Hoe ga je bijvoorbeeld contact leggen? Welke vragen heb je? Ik spoor aan tot bellen. Onderzoek de bedrijven en creëer een voorsprong. We hebben de tijd mee, want er zijn steeds meer bedrijven die kijken naar iemands talent en niet naar een cv.”

Een van de afspraken is dat het maatje zelf zoekt. “Een maatje heeft een succeservaring nodig. Door zelf te zoeken groeit het zelfvertrouwen. Soms kan iets kleins als een compliment al ontzettend waardevol zijn. Mijn netwerk zet ik pas in als daar een partij bij zit die écht aansluit bij wat we zoeken. Het zoeken op maat van het maatje kost tijd. Het moet wel passend zijn. Daarom is de periode van 6 tot 8 maanden niet overdreven en is er meer kans op blijvend succes”, volgens John.

Bijdragen aan iemands geluk
Voor ondernemers en managers die twijfelen of ze deel moeten nemen aan het Maatjesproject heeft John een advies. “Kijk verder dan je neus lang is. Geef mensen die op zoek zijn naar een leuke baan en werkgeluk een kans. En stap over eventuele vooroordelen heen. Het project stelt je in staat om oprecht bij te kunnen dragen aan iemands geluk. De voldoening en het geluksgevoel die daarop volgen zijn onbetaalbaar.”

Over Rightway Strategie & Organisatieadvies

Met Rightway verbetert John van Rijdt sinds 2007 de prestaties en resultaten voor bedrijven en organisatie door de mens in zijn kracht te zetten. Ruimte creëren waar het talent van de werknemer en de manager het beste tot zijn recht komt.