Hanane Abdellaoui, Schoonmaakbedrijf Just Clean Tilburg: ‘Het voelt als een gegeven om op deze manier te ondernemen’
Hanane Abdellaoui, mede-eigenaresse van Just Clean Bedrijfsdiensten, zet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als partner en onderdeel van de regiegroep is ze actief betrokken bij het OndernemersAkkoord. “Ik voel het als een kans om andere ondernemers te enthousiasmeren en inspireren.”
Bijdrage leveren
“Sinds de oprichting van het OndernemersAkkoord ben ik hierbij aangesloten met als doel om de People kant van MVO te belichten. Mijn doel is om andere ondernemers te enthousiasmeren iets te doen met social return. Ik probeer ze in aanraking te laten komen door voorbeelden te delen en wil ze dit aanreiken vanuit mijn eigen enthousiasme. Zodat zij hier weer mee aan de slag kunnen gaan binnen hun eigen bedrijf.”
“Ik voel me vereerd om andere mensen te kunnen helpen”
Just Clean Bedrijfsdiensten
Al ruim 17 jaar is ze onderneemster. Binnen haar bedrijf houdt ze zich voornamelijk bezig met het organisatorische gedeelte en begeleidt ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van loopbaantrajecten binnen Just Clean. “Wij kijken heel goed waar iemand vandaan komt en wat deze persoon heeft meegemaakt. Maar ook wat hem of haar ertoe bewogen heeft om uiteindelijk bij ons te komen. Ze komen in een traject van zes maanden terecht waarbij ze meelopen met een buddy om de knowhows te creëren binnen de schoonmaakbranche. We creëren een veilige basis door ze erkenning en vertrouwen te geven waarop zij verder kunnen gaan bouwen en matchen vervolgens de werkvloer met de ambities van de persoon.”
Hanane, samen met haar werknemer Amponsah die al 5 jaar het AABE fabriek in Tilburg schoon houdt
Drijfveer
“Wat mij drijft om mensen te helpen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn eigenlijk twee dingen. De behoefte om ze vooruit te helpen door ze perspectief te bieden binnen ons bedrijf. En de voldoening die ik krijg door deze manier van werken is gewoon heel bijzonder. Het voelt als mijn missie om op deze manier te ondernemen. Het is écht een toegevoegde waarde voor zowel ons bedrijf als de samenleving waarin we nu leven.
Waardering
“Het erkennen en waarderen van je werknemers is zo belangrijk. Maar écht waarderen dus niet zeggen, maar het ook echt laten zien. Uit onderzoek binnen ons bedrijf blijkt dat ons lage ziekteverzuim een gevolg is van drie belangrijke pijlers: loyaliteit, waardering en het creëren van een veilige basis. Als je ‘nee’ zegt tegen iets, zeg je altijd ‘ja’ tegen iets anders. Dus op het moment dat jij als ondernemer die hand kunt uitreiken en jouw personeelsbeleid voor een gedeelte anders kunt inrichten met bijvoorbeeld een ander sollicitatiebeleid, zeg ik DOEN!”