Het binden en blijven boeien binnen je bedrijf
Ze is moeder, ondernemer, een echt mensen-mens en heeft een hekel aan het woord ‘personeel’. Loes de Volder richtte MamaLoes op in 2009 omdat ze graag mensen wilde helpen met haar kennis en tijd. “Babyspullen staan niet centraal, de klantbehoefte wel. Toen in 2013 de term ‘participatiesamenleving’ opkwam dacht ik: ‘dit wil ik goed uitvinden, hier wil ik wat mee doen.’” Inmiddels is MamaLoes marktleider online en heeft vijf winkels door Nederland. Ze neemt ons mee in haar verhaal.
Participatiesamenleving
Waarom heb je een hekel aan het woord ‘personeel’? “Ik heb dat woord nooit prettig gevonden. Het schetst een bepaalde hiërarchie waar ik niet in geloof. Het woord ‘participatiesamenleving’ beviel me wel. Ik vond dat een mooi startpunt om eens een bak koffie te drinken met de mensen die in de bijstand zitten en wel de wil hebben om te werken, maar de gelegenheid niet krijgen. Ik ging kijken of zij de plekken konden vervullen die wij open hadden staan. En dat werd een succes.” In plaats van personeel of medewerkers wordt er gesproken over ‘MamaLoesjes’. “Wij selecteren niet. Wij proeven, voelen en proberen te ervaren of iemand bij de familie past en wil horen. Bij ons spreken we tijdens sollicitaties of eerste gesprekken ook niet over competenties. Wel over de persoon zelf met zijn of haar behoefte en hoe we daar samen een win-win uit kunnen halen.”
Loes de Volder, eigenaar MamaLoes
MamaLoes-boom
Een figuurlijke verbeelding van de organisatie. “Wij, de grondleggers, zijn de wortels. Dan volgt de stam waar alles op rust, ons management. Zij zorgen ervoor dat alles goed doorvertaald wordt naar de takken, de afdelingsondersteuners, die de bladeren coachen. De bladeren verrichten de noeste arbeid. De magie van de boom is dat er geen wortels zijn als het blad niks oplevert en er geen bladeren zijn als de wortels niet voeden. Oftewel, het geheel is nodig om te functioneren en de wortels zijn niet belangrijker dan het blad.” Loes vult aan met een voorbeeld: “Zo heb ik bijvoorbeeld de skills dat ik kan besturen en de wereld wil verkennen naar nieuwe mogelijkheden. Maar mensen in ons magazijn hebben de skills om élke dag met pakketten te sjouwen. Ze hebben de kracht en het geduld om repeterend werk te doen. Zo kan ik voor iedere afdeling opnoemen wat hen uniek maakt. Iedereen start als knopje, loof, aan de boom en mag worden wat hij of zij wil worden. Daarmee stellen we welzijn boven welvaart.”
Behoefte
“Wat is geluk en hoe lang is dat houdbaar? Word je gelukkig van één miljoen op je bankrekening of van een gevoel? Het antwoord hierop is per persoon verschillend, maar veelal neigt het naar het gevoel van geluk. Mensen die bij MamaLoes werken kiezen voor welzijn en persoonlijke groei. Als je goed in je vel zit presteer je lekker. Het draait bij ons allemaal om werkgeluk, persoonlijke ontwikkeling, interesse en de intrinsieke motivatie. Wat wij doen is het bewaken van de weegschaal met wat we geven en wat we nemen. Onze missie is dan ook ‘samen groeien’. Denk aan jonge ouders met baby’s, MamaLoesjes die een persoonlijke groei doormaken tot het samen laten groeien van MamaLoes.” Niet een doorsnee (sollicitatie)gesprek. Wat zijn de reacties op zo’n eerste gesprek? “Verbaasd en positief verrast, maar ook mensen die het helemaal niks vinden. Je wordt natuurlijk geconfronteerd met eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Jij moet opstaan en willen leren. Jij zal als loof moeten opengaan en met jouw kleine blaadje naar de zon moeten draaien om die boom wat terug te kunnen geven. Het is natuurlijk ook heel intuïtief en het vraagt een bepaalde sensitiviteit van mensen. Sommigen willen daar niet over nadenken.”
Binden en blijven boeien
Hoe blijf je mensen binden en vooral boeien binnen je bedrijf? “Het is te vergelijken met een gezin. Hoe blijf je iedereen binnen een gezin prikkelen zodat je ze wil blijven zien? Jij wilt deel uitmaken van dat gezin want je vindt daar iets wat je elders niet vindt. Je voelt je namelijk begrepen en ze laten je in jouw waarde. Een enkeling vindt dat niet en breekt met zijn roots, maar de meeste blijven hangen. Achteraf is MamaLoes ook echt een perfecte naam voor dit bedrijf. Ik voel me echt mama. Als er problemen zijn wil ik luisteren. In het verleden hebben we zelfs medewerkers in huis gehad, ze hadden geen dak meer boven hun hoofd. Mijn hart is groot genoeg en mijn huis ook dus wie ben ik om ze dan op straat te laten staan? Ik ben een idealist, maar zo zou van mij heel de wereld in elkaar mogen zitten. Een buurman die vereenzaamd is toch ontzettend raar? Loop er even naar toe en drink een bak koffie. Het is zo makkelijk om oogkleppen wat meer open te zetten en wat meer liefde de wereld in te slingeren zonder dat het je wat kost.”
Het verdienen van respect, het luisteren naar elkaar creëert een ‘open-hart cultuur’. Het altijd bespreekbaar willen maken van makkelijke en moeilijke situaties en het vertrouwen wat de mensen van ons krijgen zorgt ervoor dat mensen willen blijven werken bij MamaLoes. “En toch hebben we een net zo hoog verloop als ieder ander bedrijf. Maar dat zijn de korte termijn contracten. De mensen die niet bij onze gedachten en werkwijze kunnen aansluiten.”
Droomvlucht
Tot slot geeft Loes nog twee mooie voorbeelden. “Bij ons werkt een dame van middelbare leeftijd die doof geraakt is. Ze wilde graag bij ons werken. We communiceren door middel van gebarentaal en een tolk. Wat deze mevrouw ons brengt is fantastisch en daar zijn we erg dankbaar voor. Ze heeft een bijzonder goede focus en overzicht. Het feit dat zij doof is zien we niet als beperking; haar kwaliteiten liggen juist elders. Daarnaast werkt er ook een man van middelbare leeftijd in ons magazijn. Deze man is helemaal afgetraind en heeft ontzettend veel spiermassa en kracht. Zijn denkwijze is erg simpel, maar hij verzet ontzettend veel werk. En ik koester deze mensen. ‘De afstand tot de arbeidsmarkt’, zoals het veelal genoemd wordt, is echt gecreëerd door een geconditioneerde maatschappij. Mensen die hierover van gedachten willen wisselen mogen mij altijd benaderen. Ik neem je graag even mee in de droomvlucht, want zo kan het ook. Dat vind ik hartstikke leuk.”
Interesse om van gedachten te wisselen met Loes? Neem dan contact met haar op: loes@mamaloes.nl