Partner aan het woord: Hanane Abdellaoui
Opgegroeid in een aandachtwijk in Den Bosch als dochter van een benodigde arbeider die naar Nederland kwam, heeft ze de ambitie zakenvrouw van het jaar te worden; Hanane Abdellaoui, mede eigenaar van Just Clean.
Haar jeugd op de ‘Hambaken’ in Den Bosch zorgt ervoor dat ze interesse heeft in mensen die het doorgaans niet makkelijk hebben in de maatschappij. Dat is precies wat Just Clean ‘extra’ doet voor haar werknemers; mensen met een rugzak extra begeleiden op de arbeidsmarkt. ‘Zo creëer je als werkgever de verbinding met je werknemers’ vertelt Hanane. ‘Als werkgever kijken we bij Just Clean verder dan alleen het werk dat gedaan moet worden, we kijken juist ook naar de persoon erachter. Dit onderscheidt je als werkgever’ vult ze verder aan. ‘Werknemers zijn loyaler omdat je als werkgever er in hun moeilijke jaren ook voor hen was. In werk resulteert dat naar; goede kwaliteit van werk, weinig verloop, laag ziekteverzuim. Het ziekteverzuim bij Just Clean is bijna nihil.
Just Clean heeft 40 werknemers inclusief onderaannemers en inleenpersoneel. De onderaannemers verzorgen samen met het personeel van Just Clean het specialistische werk zoals opleveringen, dieptereinigingen, behandelen van allerlei soorten vloeren etc.
Tijdens de loopbaan van Hanane heeft haar vader een belangrijke rol gespeeld en hij doet dat nog steeds. ‘Vroeger benadrukte hij het belang van een goede scholing en nu belt hij dagelijks om onder andere de voortgang van de zaak te bespreken. Hij is het succes achter Hanane volgens haar, ‘hij is mijn adviseur, arboarts, jurist, eigenlijk alles’.
Na het afronden van haar HBO opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming aan de Avans Hogeschool wilde ze graag het theoretische en haar eigen ervaringen samengieten in een baan. Hassan Boutiba heeft haar die mogelijkheid geboden om haar ideeën en wensen verder in Just Clean te implementeren; dat is het gedeelte MVO. Ze begeleidde de afgelopen 17 jaar mensen die met bagage binnenkwamen bij Just Clean.
Regelmatig worden vacatures bij Just Clean ingevuld door mond op mond reclame. ‘We hebben continue vacatures openstaan door onze groei’ vertelt Hanane. Via flyers, social media, de plaatselijke bakker, maar ook gewoon door een praatje te maken met mensen die je niet kent.
Just Clean is volgens Hanane partner geworden van het OndernemersAkkoord omdat zowel Just Clean als het OndernemersAkkoord mensen met inzet naar vermogen perspectief willen geven door een baan en opleidingsmogelijkheden aan te bieden om weer mee te doen in de maatschappij. Een goede motivatie is daarbij erg belangrijk.
“Het OndernemersAkkoord mag meer zichtbaar worden en we moeten met zijn allen veel meer gaan DOEN!” Deze ambitie deelt de regiegroep met Hanane. We hebben hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid in.
